Jeden výrobek, stejný výrobce, stejný obal avšak odlišné složení a parametry. Jak je to možné a proč se tak děje? V České republice se o této problematice mluví řadu let, jsou pravidelně dělány testy na složení, porovnává se složení jednoho typu výrobku zde u nás s výrobky, které se prodávají v zahraničí od stejného výrobce. I přesto, že výrobci vyrábí stejný výrobek, tak už při výrobě rozlišují, do jaké země poputuje, a na základě cílové země jsou upravované parametry. Není žádným tajemstvím, že se významné rozdíly objevily například u čokolády Milky, kdy německá Milka oproti té české obsahuje více kakaa.
Dalším výrobkem, kde byly zaznamenány odlišné parametry je například pizza Ristorante s nižším podílem sýru, tavený sýr Kiri. … bohužel těchto výrobků na trhu neustále přibývá, místo toho, aby se to radikálně řešilo a jednotlivým výrobcům se uvalily pokuty.
Odlišné parametry se nedějí jen u potravinářských výrobků, ale děje se to už i u kosmetiky a drogerie. Rozdíly byly také zaznamenány konkrétně u pracího prášku Persil. Většina výrobců se k odlišnosti složení po jeho odhalení nechce ani vyjadřovat, o čemž také něco svědčí.
Bohužel je to problém napříč celou Evropou, neděje se to jen u nás. Bojují s tím i jiné sousední země. Je dlouhodobý problém, který by měla Evropská unie, která sjednocuje většinu zemí Evropy zasáhnout a nastavit nějaké regulace. Jde o klamání zákazníka!
Velmi často se ale také setkáváme s tím, že čeští spotřebitelé odjíždějí za nákupy do Německa právě kvůli vyšší kvalitě výrobků, postupně ale začíná být problémem i cena, která je v zahraničí pro Čechy přijatelnější a při větším nákupu se jim cesta do zahraničí vyplatí. Češi si udělají velký rodinný nákup, spojí to s výletem a jsou všichni spokojení. Tohle ale přece není pro Českou republiku v pořádku.